Dag 2, ga met de stroom…

29 juli 2023 - Nijmegen, Nederland

Na een echt goede nachtrust en een lekker ontbijtje bij de tent, stapte ik op de fiets richting Wijchen; bedoel Alverna. Via de Graafseweg kom je er makkelijk, want geen onderdeel van de route voor de lopers. En als je de gele hesjes van je collega’s ziet, weet je zeker dat je op de goede plek bent. Met de fietsen die we te leen hebben, is iedere plek eenvoudig te bereiken.

De dag van Wijchen staat er om bekend dat je de bebouwde kom van Wijchen meerdere malen aandoet. Tricky, want je denkt dat je al in de doorkomstplek bent, maar dan mag je als loper nog een hele lus eromheen maken.

Als controleurs hadden we daar geen last van, de controlepost was vandaag eenvoudig te bereiken over de Graafseweg, die door de lopers alleen maar overgestoken wordt. De politie houdt de wandelaars dan enkele minuten tegen zodat het verkeer door kan rijden op deze weg. Hierdoor komen de wandelaars met golven, en niet als een lange stroom.  Al om 5 uur vanmorgen begon onze dienst met het opzetten van de vlaggen waarmee de controle wordt aangekondigd. En het was meteen gezellig rond de post, om kwart voor 5 smorgens stond de tafel van het huis tegenover de post al gezellig vol met bier, compleet met leuke muziek en feestende mensen, de sfeer kan niet meer stuk.

De lopers passeren voor de post nog een stellage in de vorm van een poort met daarop een dweilorkest; ieder jaar vraagt men zich af, of dit gevaarte zou kunnen instorten; laten we maar hopen van niet..

Algauw passeerde de veelbesproken safetycar compleet met snelle wandelaars, wheelers én pers, die hard moest rennen om deze semi hardlopers  bij te kunnen houden. We dronken nog even koffie, en werden gehuldigd met een polsbandje van een nabijgelegen café. Hiermee konden we gebruik maken van toiletten, die  een stukje lopen waren, maar wel netjes en schoon!

Al snel werd het drukker, en dat zou de hele morgen zo blijven, het was stevig voor- en ook achteruit lopen, om alle wandelaars tijdig van hun gewenste knip te voorzien, en er ook voor te zorgen dat de afstand tussen inspringlijn en de laatste controleur niet te lang wordt. Anders heb je meer tijd nodig om weer op het inspringpunt te komen. Omdat deze post in Alverna, nog vroeg op de route is, het wandelpeleton nog niet echt uitgewaaierd en dus vrij compact, aanpoten dus. Gelukkig hadden we een hele lieve collega die ons om buurten voorzag van een beker water, dat zo iets simpels je zo blij kan maken!

Net als de nodige bekende gezichten die onderweg passeren, altijd leuk, voor mij als controleur, maar zeker ook voor de lopers.  Het leukst is het om mensen te treffen waarvan je helemaal niet wist dat ze de 4daagse lopen.

Nadat de staart van de 30 kilometer groep voorbij was gegaan , liepen er hier en daar nog wat lopers, kort daarna kwam de rijkelijk gebezemde bezemwagen weer voorbij. Het orkest op de eerder genoemde stellage zorgde nog voor een verrassing voor de bewoners van het verzorgingshuis aan de straat én ook voor ons. Ze liepen onze kant op, en zorgde nog voor een mini optreden, heel leuk!

Na de evaluatie op het terras van De Markies, compleet met drankje, zat de plicht voor mij er tot de avond weer op.  Terug naar de camping en door naar Batenburg om gezellig te buurten bij mijn oude wandelclub, en het was zeker gezellig met alle lopers die arriveerden compleet met alle verhalen. Helaas zijn ze dit jaar maar met een klein clubje, omdat er wandelaars gestopt zijn of liever de voorkeur geven aan thuis slapen en naar Nijmegen. Hopelijk wordt de groep wel weer wat groter, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

De reden dat ik niet meer lid ben, is heel praktisch; ben vrijwel iedere zaterdag aan het werk als er gewandeld wordt en ben voorlopig niet van plan om de 4daagse te gaan lopen. Zeker niet nu ik een nieuwe uitdaging als controleur gevonden heb. Maar: zeg nooit nooit!!

Op tijd weer terug naar het Nijmeegse en ons weer melden in het Karel de Grote college voor de briefing en aansluitend een lekker Afrikaans buffet. Daarna weer terug naar de camping en en vroeg onder de wol, wordt morgen weer vroeg op de post verwacht…