Dat gaat naar De(n) Bossche (bol) toe!

15 augustus 2021 - Den Bosch, Nederland

Al de hele week heb ik mij er op zitten te verlekkeren en ik heb er nog nooit één gehad. Een Bossche bol, een grote soes gevuld met slagroom en overgoten met chocolade. En ja, waar eet je die dingen? In Den Bosch. En daar gaat het vandaag naar toe!

Omdat het vandaag zondag is, wat later dan normaal opgestaan en lekker relaxed ontbeten, daarbij ook nog even gefacetimed met mijn neefje Noah, altijd gezellig. De Cromvoirtse hoeve is een fantastisch logeeradres, met lieve gastvrije mensen. Gedurende de lockdowns zijn ze 1,5 jaar dicht geweest

Deze keer stond er maar 10 km op het programma, het is en blijft toch een beetje een rustdag. Mezelf van te voren extra goed ingesmeerd met antimuggen lotion, maar ze blijven zoeken, had deze keer zelf een beet op mijn gezicht. Tja….  Langs het water ‘De Ijzeren man’, waar het al vroeg druk was, ging het richting het Bossche. Langs de Vughtse Lunetten, de kazerne en de fussiladeplaats uit de tweede Wereldoorlog. Ook hier in de buurt zit het concentratiekamp Den Bosch. Sorry dat ik niet opnam, lief zusje Hilde. Wilde stil zijn op deze plekken waar zoveel mensen omgebracht werden.

Later kwam het bekende afwateringskanaal van gisteren weer in beeld, ook deze keer weer gezellig met veel honden en baasjes. En aan het geblaf te horen, is er ook nog een asiel of pension in de buurt.  Bij fort Isabella alvast koffie gedronken, die niet bijzonder was. De plek was dat wel, hier was een onderdeel wat zich per fiets verplaatste gestationeerd. Na de koffie weer verder over een loopbrug en de contouren van de stad kwamen nu echt in beeld. Mooi wandelen tussen de tuintjes en het water, via de omtrekken van de oude vestingmuren. Bij de opstapplaats van de rondvaartboten, bleek alles vol te zitten, jammer… dan maar richting de basiliek. Toch nog even binnengelopen bij een soort van VVV, vrienden van den Bosch. En er bleek toch nog één plekje vrij te zijn op de rondvaartboten. Vanwege de coronaregels, mogen er maar 6 mensen op een boot varen, waardoor ze snel vol zitten. Maar wat was ik blij dat het toch nog kon. Men was ook onder de indruk van het feit dat ik vanaf Amsterdam hiernaar toe was komen lopen. En nog een mooie stempel voor op mijn pelgrimspad gekregen, ook in de St Jan kreeg ik een stempel. Hier nog een kaarsje opgestoken en kort gebeden… hopelijk zal het verhoord worden.

eigenlijk had ik ook nog wel de toren willen beklimmen, maar daar was geen tijd meer voor. Maar gelukkig wel voor die Bossche bol, en lekker dat ‘ie was!!! Later nog even rondgedwaald door deze leuke stad en nog gepicknickt bij de kerk en daarna was het tijd voor de rondvaart. Ik hoorde geschreeuw en getrommel…. Wappies!!! Een demonstratie van degenen die tegen het kabinetsbeleid zijn. Hoorde mensen erg boos worden, snap het wel als je een dierbare er aan verloren bent.

de rondvaart was erg leuk en bijzonder met een hoog tunnel gehalte, veel van de Dieze is overkluisd. Na de rondvaart nog een lekker ijsje genomen en mijn gastadres opgezocht.

weltrusten allemaal!

1. Rianne:
    15 augustus 2021
    Leuk om al je verslagen te lezen. Fijn even zo'n rustige (en zonnige( wandeldag tussendoor. Leuk dat je met de rondvaart mee kon.
    Veel succes nog!
  2. Elza:
    16 augustus 2021
    Ha, die Henrike. Je bent al in Den Bosch. Dat mag je niet zeggen volgens een vriendin en haar partner: je moet 's Hertogenbosch zeggen 🙄😄. Zij wonen er...vandaar.
    Maakt niet uit: die Bossche Bol smaakte je goed. Vandaag heel ander weer. Ik hoop dat de regen meevalt.
    Jij loopt stevig door. Mijn vriendin en ik doen af en toe één of twee daagjes. We zijn inmiddels in Gorinchem. Maar leuk om jouw verslagen te lezen. Ik vraag me af of jij ook helemaal die ronde gemaakt hebt via Vught voordat je in Den Bosch aankwam. Vught ligt eigenlijk onder, ten zuiden van Den Bosch. De route maakt een omweg.
  3. Angela van Maanen:
    16 augustus 2021
    Leuk Henrike!!! Goed bezig!!!!