En dan is het eindelijk zover… de 4daagse is begonnen!

24 juli 2023 - Nijmegen, Nederland

Na een niet zo goede nachtrust gelukkig wel op tijd wakker. Voor degene die dachten dat alleen de lopers nerveus zijn voor de start; ik was het ook. Gelukkig zitten we op de tijdelijke camping allemaal in hetzelfde schuitje.

Omdat ik vroeg wakker was, genoeg tijd om goed en lekker te ontbijten en daarna op de fiets richting de controlepost

4058ECA8-AB03-4F4B-B53B-7C66BEF0EA80
We hebben van de organisatie en sponsors van de 4daagse mooie ebikes te leen gekregen om milieuvriendelijk maar vooral ook makkelijk op de controleposten te komen. Met navigatie op mijn smartwatch is het helemaal een fluitje van een cent en als je je badge laat zien aan de politie en verkeersregelaars, mag je overal eenvoudig doorheen. Ja, je bestaat met die badge…

2DAD79EC-139F-4DA9-BC39-40EBE597D719
De eerste 50km lopers kwamen al voorbij in Elst, daar hoefden wij niets mee. We hadden alleen de 40 kilometer militair en de 30 kilometer te controleren. Makkie zou je denken, maar omdat er sprake is van militaire groepen (detachementen) en ‘losse’ militairen, is het allemaal iets anders. Detachementen hebben een boekje, daarin noteer je het aantal lopers, je initiaal en het nummer van je gang, in mijn geval nr 37. Losse militairen hebben een knipkaart, net als de meeste burgers.

Ik moest er echt even inkomen, en verloor daarbij het dopje van de stift, ik stak de stift toch in mijn broekzak of borstzak van het veiligheidshesje met alle gevolgen van dien….sorry voor het kunstwerk… Later begonnen we de flow een beetje te vinden, en werden ook de eerste bekende gezichten gespot, altijd leuk! Een van de bekenden van mij loopt de 4daagse dus rustig op zijn klompen… als dat gaat, waarom niet.. weet alleen niet of ik zo blij zou worden van het getik van de klompen op het asfalt.

Tussendoor was er nog tijd voor een broodje en een heel lekker sappie, soort van smoothie in een pakje, ook zat er iedere dag een mars of iets dergelijks in onze lupa’s… mmm lekker hoor een mars, maar of chocomelk in een zakje dat ook is, weet ik niet. Misschien zijn koeken toch handiger ipv chocolade met dit zomerweer… evengoed wordt er meer dan uitstekend voor ons gezorgd met iedere dag lunch, koffie en een voortreffelijk diner bij de Vereeniging… niets te klagen…

62D2BF69-04EB-4CA1-AC2F-3B5AB19970B7

Na enige tijd begon de stroom wandelaars op te drogen en druppelden de laatste lopers voorbij, nog op tijd achter de bezemwagen, die rijk gedecoreerd is met, jawel bezems.

CA2C25B3-3C50-45FC-93A0-488628A94B03

Na de evaluatie nog even door Elst gefietst, waar het feest op sommige plekken gewoon door ging. Daarna terug naar de camping, was van plan om mijn wandelmaatjes in Batenburg te bezoeken, maar de slechte nachtrust, maakte dat ik bijna zelf opgeveegd kon worden. Na een tukkie in mijn tentje terug naar de stad om de lopers nog even aan te moedigen, door naar de briefing en het diner, met deze keer blauwe hap (Indisch), want blauwe dinsdag!
Daarna weer terug naar de camping, want wederom morgen weer vroeg dag…