De Nijmeegse 4daagse…. maar dan anders

16 juli 2023 - Nijmegen, Nederland

Al bijna twintig jaar lang breng ik de derde week van juli rondom Nijmegen door, sinds 2005. Dat jaar maakte ik mijn debuut op de Nijmeegse 4daagse, en niet zonder succes! Uiteindelijk heb ik nu elf edities achter de hakken. Een bijzondere was 2006, toen de 4daagse na één dag afgelast moest worden. Het jaar was evengoed al bizar, het was het sterfjaar van mijn vader…

Met onderbrekingen in 2009 en 2017, liep ik tot 2018 vrijwel ieder jaar, met de 100ste in 2016. Tijdens mijn laatste in 2018, merkte ik dat het allemaal wel heel voorspelbaar begon te worden, ik speelde al met het idee om in de toekomst als vrijwilliger actief te worden bij de 4daagse. Corona kwam, en zorgde ervoor dat de edities in 2020 en 2021 niet gehouden konden, in plaats daarvan liep ik die jaren de ‘alternatieve 4daagse’. Tussen neus en lippen door meldde ik mij eind 2021 aan als vrijwilliger. In het voorjaar werd ik door collega vrijwilliger Ilse  gebeld dat er misschien wel plek voor mij zou kunnen zijn, een enorm enthousiast telefoongesprek volgde.

Als vrijwilliger ging er een nieuwe wereld rondom de 4daagse voor mij open, die dit jaar een vervolg gaat krijgen.

En vanmorgen was het eindelijk weer zover. Na lange periode van drukte op de werkvloer begon vrijdag mijn vakantie en turfde ik vandaag met mijn Peugeot 107 naar Nijmegen, na eerst door mijn moeder uitgezwaaid te zijn, de krant rukte ze uit mijn hand, zodat ik sneller in de 4daagse bubbel kwam. Onderweg was het behoorlijk druk, maar ik kon goed doorrijden en voor je het in de gaten hebt, reed ik de Dennenstraat in en de tijdelijke camping op. Ik verblijf op een voetbalveld omgedoopt tot camping, erg gezellig en heel leuk dat men mij nog kende van vorig jaar! Koffie, tent opzetten, badge en goodiebag ophalen, een warm weerzin met de collega controleurs, omkleden, en op naar de opening van de 4daagse! Gezamenlijk lunchen en daarna de briefing, daarna de officiële openingsspeech door marsleider Henny Sackers, waarin issues als de grote gele Kwikstaart, stikstof en andere actualiteiten niet geschuwd werden… Alle jubilarissen werden in het zonnetje gezet, en dit jaar had de dienst controle wederom een jubilaris die maar liefst 35 jaar actief is als controleur, iets om trots op te zijn! Na deze huldiging werd de 4daagse officieel geopend, ik zeg kippenvel! En nog meer kippenvel als het 4daagselied uit volle borst ingezet wordt! Daarna nog met zijn allen, 300 man op de foto en daarna werden de bbqs aangestoken en was het tijd om te borrelen. Deze keer binnen, vanwege de regen.

Toen het droog was terug naar de camping gefietst, waar het helaas weer begon te regenen, dan maar dit verslag schrijven, uiteindelijk later alsnog even de stad in gegaan…

Morgen hebben we nog even vrijaf, maar maandag eindelijk aan de bak

1. Buuf Anita:
    16 juli 2023
    Heel veel plezier!!!!!
    We gaan Dinsdag in Lent kijken.
  2. Ineke:
    16 juli 2023
    Lekker genieten van deze editie! Maar je bent al een routinier dus dat zal wel lukken... Mss zie ik je nog wel in het 4daagse journaal!!!
  3. Joyce:
    Veel plezier Henrike!
  4. Petra:
    17 juli 2023
    Dit weekend was ik ook in Nijmegen. Martin en zoon Floris lopen deze week. Misschien zie ik je donderdag of vrijdag!
  5. Buurtjes Van de Kamp:
    17 juli 2023
    Veel plezier, maak er leuke mooie en gezellige dagen van !
  6. Henriette:
    Veel plezier!!
  7. Renneke:
    Mooi verhaal!😘
  8. Christel:
    17 juli 2023
    Succes Henrike en wat het je er weer een mooi verhaal van gemaakt
    Toi toi toi🍀😘
  9. Jan Walinga:
    17 juli 2023
    Wat leuk jouw verhaal te lezen! Fijn dat je op deze manier met de 4 daagse meedoet! Ik hoop dat je heel veel leuke ervaringen en ontmoetingen hebt!