Deze keer op de fiets: 4 hele zomerse dagen richting het zuiden

30 mei 2023 - Boxmeer, Nederland

Dag 1: Ede - Renkum - Nijmegen

CE7336ED-C4F9-4EC7-9776-CACF3C19552A87A711F5-378F-4285-A01F-89464C3400118E91C264-EBDD-414F-B0D3-F2D8DE788D10A28A094D-164B-4CFB-8F6A-352781200DE104984A82-4DED-40D7-986A-41985524590391EE413C-AC8B-4AB5-95D4-310B26CFD27EEB47B454-90A3-4426-83DA-AE51CCA53545

- Milsbeek - Ottersum - Gennep - Heijen - Sambeek

Het eerste stuk van deze tocht heb ik gesmokkeld met de trein, een eenvoudige manier om iets sneller het vakantiegevoel op te pakken. Vanaf Ede door een enorme bouwput langs de enorme Enkawijk, werd de route al snel de moeite waard door bos en weide met al snel de eerste klimmetjes, niet verwacht, maar goed kunnen oefenen, later zouden er nog meer volgen.

In Renkum, bekend terrein van de airborne wandeltocht én van de bevrijdingsloop die ik met een aantal Nijkerkers onlangs liep, tijd voor de eerste koffie, samen met twee meiden die aan het trainen waren voor de 4daagse, ze verteld dat ze een enorm leuke week voor de boeg hebben en ze heel veel succes gewenst, langs de doorgaande weg richting de pont die er niet was, verderop maar de pont richting Driel genomen en meteen op de juiste route gekomen. En daar waren ze… Kersen! De eerste van het jaar, lekker fris en stevig, en natuurlijk gekocht. Het plan is nog steeds om rond 1 uur in Nijmegen te arriveren voor de lunch, uiteindelijk lukte dit aardig, door de vlakke Betuwe en de noordenwind fietsten we lekker door en onderweg je maar afvragen of je op de 4daagseroute zit… het is al te lang geleden dat ik die liep, ruim 6 jaar… stukjes kwamen wel bekend voor.

De waalbrug was eenvoudig te beklimmen en in het Kelkensbos, smaakte de eigen boterhammen prima! In Nijmegen de fiets gratis geparkeerd en genoten van de leuke en creatieve winkeltjes hier, gelukkig kunnen kettinkjes makkelijk mee in de fietstassen. We reden verder langs de Heyendaalseweg; met de 4daagse kom je maar liefst drie maal hierover… niet de spannendste weg. Dat werd het in het Heumensebos en de Mokerheide met fenomale uitzichten over het land over onze Oosterburen en nog een steile afdaling. Echt genieten. Via een omweg in Ottersum beland, waar het opnieuw genieten was, van ijs deze keer, ik kende Heldro ijs al van de 4daagse, mooie herinneringen aan, toen een kennis toen ik de 50 km lus uit liep, mij toeriep of ik al een ijsje gehad had … uiteraard. Ze hebben hier maar één smaak ijs, deze kan opgeleukt worden met nootjes, fruit, slagroom, likeur of wat je maar wil.

Na Ottersum kwam Gennep snel in zicht en na een salade op een bankje onder het genot van watersproeiers, nu genieten op een fantastisch terras compleet met borrel en ZON en ook nog pieterpadlopers, dus genoeg gespreksstof. Het was erg gezellig op het terras, waardoor ik uiteindelijk wat later bij mijn gastadres in Boxmeer arriveerden. Ik twijfelde nog over het laatste stukje, of de geplande route door de Maasheggen in Brabant of een alternatieve route door de Maasduinen en het Quin, bekend van het Pieterpad en erg mooi. Uiteindelijk voor het eerste gekozen en niet teleurgesteld, zelfs nog een Zwarte Ibis mogen spotten in het Maasheggen gebied…

inmiddels vallen mijn luiken bijna dicht, ik zeg tot morgen!

1. Gerda van Dijk:
    Wat leuk.eerst wandelen.
    En nu op de fiets.
    Nederland is een prachtig fietsland.
    Veel plezier
  2. Ineke:
    30 mei 2023
    Je bent weer lekker actief. Rennen, wandelen en nu fietsen! En dan door een gebied wat je ook al aardig kent door de vierdaagse. Goed bezig en ik kan niet wachten op je avontuur van morgen!
    Slaap lekker!
  3. Christina:
    30 mei 2023
    Leuk Henrike, veel plezier deze dagen! Mooi verslag ook. Slaap lekker !
  4. Anja:
    31 mei 2023
    Genoten van je reisverhaal. Knap om zoveel kilometers te fietsen. Geniet er van.
  5. Buuf Anita:
    31 mei 2023
    Oh, wat leuk om je nu op de fiets te mogen volgen……
    Ik ga hopelijk weer meegenieten. 👍🏼
  6. Gerda doornekamp:
    31 mei 2023
    Goeie morgen henrieke, een leuk verslag !!!! En wij wensen je weer een mooie dag !!! 😘Gr johan en e
  7. Marianne:
    31 mei 2023
    Wat leuk je nu weer op de fiets te kunnen volgen. Bekende plekken tot nu toe waar je geweest bent.