Rondom moeder Maas

24 augustus 2021 - Sittard, Nederland

Na weer een super lekker ontbijt bij mijn geweldige gastadres in Thorn en ook nog eens met gezelschap van de hond des huizes. Sorry, helaas geen foto. T was een Friese Wetterhoun, bruin met een krullende vacht en erg lief.

En daarna weer op pad en een laatste blik op Thorn, helaas wel weer met de regenjas bij de hand. Had de route iets aangepast, omdat de originele route niet zo bijzonder is. Loop nu iets meer door de uiterwaarden en ongemerkt passeer je de Belgische grens. Overigens is dit gebied niet helemaal onbekend, ruim tien jaar geleden liep ik hier tijdens de kennedymars van Sittard, heb er mooie herinneringen aan.

Meestal vinden wij NLers België altijd een beetje rommelig, maar eigenlijk is zeker dit deel van België erg netjes en opgeruimd. Nooit goed om te oordelen dus. De route ging verder langs het water, regenjas uit en weer aan… houd je bezig hè. Onderweg nog gezellig opgelopen met een stel oudere mannen die hun dagelijkse ommetje hier maken. En koffie gedronken, koffie of melk?? Op een bekend terras. In Maaseik nog meerdere stempels bemachtigd en lekker geluncht naast een stel Hollanders die niet moeilijk deden over 1,5 meter, want volledig gevaccineerd.

Via de brug over de Maas weer terug NL in en door de inmiddels volledig opgedroogde uiterwaarden. Ik geloof dat er met man en macht gewerkt is om alle rommel van de overstromingen recent op te ruimen. Want er lag nauwelijks afval. Wel was er ergens schade aan een talud. Langs Roosteren en Illikhoven, ging het richting Born. Langs het Julianakanaal, wat evenwijdig aan de Maas loopt. Over indrukwekkende sluizen stak ik dit kanaal over.

In Born mezelf verwend met Ijskoffie, omdat er vandaag bijna 30 km op het programma stond. Het laatste stukje ging door een donker dierenbos compleet met eekhoorntjes. En toen hoorde ik iets, wat ik al lang niet meer gehoord had; muziek, vanwege de lockdown mogen er geen festivals  plaatsvinden. En in Kasteel Limbricht vond een festival plaats, uiteraard met de geldende maatregelen. Heb wel de benodigde QR code, maar geen kaart, dus het feest gaat voor mij niet door. Wel was er een gezellige kroeg iets verderop.

Even contact gehad met mijn gastadres en die bleek onverwachts geen plek te hebben. Tja, dat heb je met 20 verschillende adressen die je aandoet tijdens deze tocht. Drie telefoontjes later had ik een super alternatief in Sittard zelf. Geweldig toch! Heb mij geen moment zorgen gemaakt dat ik op straat moest slapen. Een nieuwe ervaring!  De kroegbaas wees mij op een goede Italiaan, en hier heerlijk gegeten.

het gastadres in Sittard was echt top, het heeft mij aan niets ontbroken!

1. Anja:
    Mooie foto's, ❤ Limburg.
  2. Peter Hijwegen:
    24 augustus 2021
    Het begint op te schieten🚶👍
  3. Eveline Broekhuis:
    24 augustus 2021
    Wat een mooie verhalen weer, het komt steeds allemaal weer goed. Zet hem op en het einde is bijna in zicht🍀👌💪👍