Klimmen naar Klimmen

24 augustus 2021 - Heerlen, Nederland

Na een goede nachtrust en ontbijt, vandaag wat rustiger aan gedaan. Met de bus naar het startpunt van de route en daarna nog even rondgekeken in het prachtige centrum van Sittard. Echt een stad waar ik heel blij van wordt. De Basiliek van Sittard is bijzonder mooi en de reden dat veel bezoekers daar komen best actueel, er wordt namelijk gebeden om genezing, en dat al sinds de 19e eeuw, geloof dat deze kerk in deze tijden van een pandemie nog steeds veel bezocht wordt.

Het was al half elf geweest, toen ik na een koffie op het plein echt aan de wandel ging.

Misschien nog maar weer eens terugkomen later in Sittard. Al in Sittard zelf beginnen we met klimmen, langs 7 ‘voetvallen’ waarin fases van het lijden van Jezus Christus worden uitgebeeld. Is en zal altijd indrukwekkend blijven…

Eenmaal boven op de Kollenberg, was er een fantastisch uitzicht en kwamen het welbekende Pieterpad en het Pelgrimspad samen. Liep nog een kort stukje met een Pieterpadloopster op. In Windraak, was er helaas geen plek op het grote terras van de horeca daar. Gelukkig was er even verderop nog een klein terrasje in de tuin, en daar was ook koffie. Ook waren er allemaal soorten jam en ingemaakte groenten te krijgen. Niet voor mij, want dat is veel extra gewicht als je met bepakking loopt. Misschien dat er op de laatste etappe nog wat gekocht kan worden.

En ja, Zuid Limburg is, was en zal altijd heel mooi blijven. Met de blauwe lucht en stralende zon was het echt genieten! Door het dorpje Puth, langs de heemtuin en langs kasteel Terborg. Allemaal bekend terrein, maar niet minder mooi. Voorbij kasteel Terborg besloot ik een ander padje in te slaan, richting de Annakapel. Waar zelfs nog een stempel klaarlag. Alleen vergat ik daar wel mijn stokken. En dan ga je zeker terug om ze te halen, want je hebt ze echt nodig op de uitgespoelde paden. Overigens heb ik nog niet zoveel schade gezien, wellicht morgen, als ik Gulpen en Schin op Geul aandoe.

Eenmaal boven op de vlakte was het uitzicht adembenemend. Ook kreeg ik een berichtje dat mijn blogs door veel mensen gelezen worden. Beste lezers: bij deze veel dank voor jullie belangstelling! Dat doet je wel wat.  Ben benieuwd hoe alles voelt als ik over een dag of drie weer thuis hoop te zijn. Drie weken te voet onderweg geweest, en terug met de trein in 2,5 uur.

Evengoed, ik begon dorst te krijgen, en het handige van een navigatie App, is dat je makkelijk van de route af kan voor horeca. Ik kwam het terras van een echt dorpscafé en dat was best gezellig en twee kriekjes later, moest er toch echt weer in de benen gekomen worden. Anders veel te laat op het logeeradres. En dat is in een authentieke Limburgse Carré boerderij. Erg sfeervol. Vanavond lekker meegegeten op mijn gastadres. Fijn dat dat kan, want er is weinig hier qua horeca en/of winkels. Morgen weer verder met Klimmen, en dan van Klimmen vandaan.

1. Christina:
    24 augustus 2021
    Je bent er bijna, nog even doorzetten. Vooral ook blijven genieten van al het moois om je heen!
  2. Pea:
    24 augustus 2021
    Prachtig om dit te lezen👍🏼
  3. Rianne:
    24 augustus 2021
    Ik lees ook met plezier elke dag je blog. Leuk om je zo te volgen. Wat een avontuur en heel knap! Het einde is in zicht, geniet nog van het mooie Limburg!
  4. Jan Walinga:
    24 augustus 2021
    Klopt! Sittard is voor mij ook een plaats waar je blij van wordt! Ook de omgeving is bijzonder mooi en ingetogen. Ideaal om doorheen te wandelen.
  5. Thea:
    25 augustus 2021
    Fantastisch!! Geniet van je laatste wandelwagen!!!
  6. Petra:
    25 augustus 2021
    Door je leuke verhalen is het alsof ik er zelf ook een beetje bij ben!
  7. Ria van den Born:
    25 augustus 2021
    Wat ben jij een geweldige mens. En wat een doorzetter. Geweldig. Dat laatste stuk ga jij ook zeker redden.Top!
    En ja, ik lees ook mee. Jij kan wel een boek gaan schrijven. Zo mooi.
  8. Monique Van der Slot:
    25 augustus 2021
    Wij moeten dit deel van het Pelgrimspad nog doen, dus alvast mooie vooruitzichten. 😊
  9. Marianne:
    25 augustus 2021
    Niet aan denken, bijna weer thuis.
    Je gaat het vast missen het wandelen door Nederland.
    Als ik je verhaal lees klinkt het zo enthousiast dat ik het steeds meer zelf ook wil gaan doen.
  10. Sylvia:
    25 augustus 2021
    Heerlijk om jouw verhalen te lezen Henrike.
  11. Annemieke Blom:
    25 augustus 2021
    Ik vind je titels zo leuk gekozen, het zet me altijd even aan het denken.
  12. Wil van Calck:
    25 augustus 2021
    Geweldig om te lezen en knap dat je het toch maar even doet allemaal, maar het voornaamste is “ geniet er van”
  13. Renate Rompa:
    25 augustus 2021
    Het is inderdaad heel leuk om je verhalen te lezen, wellicht kun je ze bundelen en een boekje van laten maken, dan heb je een hele mooie herinnering aan een hele mooie ervaring
  14. Peter Hijwegen:
    26 augustus 2021
    Prachtig Henrike
  15. Gerda:
    26 augustus 2021
    Erg leuk om je verhalen te lezen
    Je bent een topper! 👍
  16. Hermien:
    27 augustus 2021
    Leuk om mee te lezen. Weet waar je bent. Wij Diny en ik hebben het Pelgrimspad ook gelopen. Iedere x een paar etappes tot Vise. Veel plezier groetjes
  17. Margriet en Pierre:
    27 augustus 2021
    Mooi dat je oog hebt voor de omgeving. Er is zoveel te zien en te beleven.