Wat?! Al op de helft!

17 augustus 2021 - Vessem, Nederland

En toen bleek in Middelbeers dat ik al 230 km achter de hakken had, en er nog 225 moet tot Maastricht.

Wat is het toch snel gegaan, van Amsterdam naar De Kwakel, Reeuwijk, Schoonhoven, Sliedrecht, Brakel, Elshout, Cromvoirt, Den Bosch, Oirschot en dan nu Vessem. Ik slaap hier in een speciale Pelgrimsherberg.

Vanmorgen had ik zo goed geslapen dat ik pas om half 8 wakker werd, en dat terwijl ik had afgesproken dat ik om kwart voor zo ontbijten. Gelukkig was het voor de gastvrouw geen probleem, had zelf wel wat weer moeite met opstarten, was pas om 9:30 aan de wandel, omdat het maar een korte etappe was, 21 km maakte dat niet zoveel uit. Van de geweldig meedenkende gastvrouw kreeg ik een mooie aanlooproute om makkelijk terug te komen op het Pelgrimspad. Handig hoor! Wat minder handig was, dat ik op mijn plaat ging, misschien door het slechte wegdek, gelukkig viel ik niet heel hard, en de schade was slechts één schrammetje. Hoorde mijn st Jacobsschelp nog rinkelen, en misschien was ik daardoor wel beschermd…

Na een viaduct mochten we een heel steil paadje af richting het bos, en daar stond iets bijzonders te wachten, de Mariakapel van de Heilige Eik. Volgens een legende is een Mariabeeldje hier gevonden en in de nis van een eik geplaatst. Men viel prompt in aanbidding. Nog steeds is het een bedevaartsoord. Had zelf ook het gevoel dat er een gewijde sfeer hing, werd erg emotioneel.. Na een wandeling langs de 14 kruiswegstaties, ging het verder langs bospaden en water naar Middelbeers. Een oude man met hondje, fietste gezellig met mij mee, onderweg nog een stel jonge zwanen gezien, zie je niet vaak.  En dan… zie je dat je er al 242 km op hebt zitten en er nog maar 225 moet. Dat gaat snel. Dit gevierd met een lekkere lunch bij Meesterlijk, een bekende bakker en ijssalon.

Van zo’n lunch knap je echt op, want ik liep meteen een stuk lekkerder over heide, de landschotse heide deze keer. Niet zo groot als de Kampina, maar wel prachtig in bloei. Jammer genoeg begon het nu te regelen, en dan loop je wat rapper door naar Vessem, de overnachtingsplaats. Hier nog lekker warme koffie gedronken én wandelstokken bij de kringloop gekocht. Hier ga ik de laatste vier wandeldagen nog plezier van hebben.

Na een heerlijke avondmaaltijd en het schrijven van dit verslag gaat het lichtje langzaam aan uit. Ik zeg tot morgen !

1. Annemieke Blom:
    17 augustus 2021
    Heel verstandig die wandelstokken! Het kan soms net wat steun bieden, zeker als je al wat langer loopt en moe wordt.
  2. Annemieke Blom:
  3. Marry bos:
    17 augustus 2021
    Wat ben je toch een topper, en dan ook nog zo een mooi verslag 💪
  4. Elza:
    18 augustus 2021
    Aha, Vessem. Mijn startpunt van de Camino naar het zuiden. Ik kom er nog vaak. Fijne plek, vind ik. Doe voorzichtig....goed dat je wandelstokken heb gekocht. St Jakob helpt wel maar het is ook goed om voor jezelf te zorgen. Buen Camino.
  5. Pea:
    Je doet het super
  6. Karin:
    18 augustus 2021
    Echt knap Henrike, jammer dat onze communicatie niet goed verlopen is , gelukkig had je nog lekker geluncht bij meesterlijk, wie weet tot je weer een keer in Vessem komt. Heel veel succes met de andere helft. Wij hebben de eerste helft zondag ook afgesloten.
  7. Wil van Calck:
    18 augustus 2021
    Leuk Henrike te lezen wat je allemaal onderneemt! Weet zeker dat het je allemaal gaat lukken! Super girl👍